Landdistrikter: Kørselsfradraget skal tilpasses benzin- og dieselprisernes nye virkelighed

Landdistrikter: Kørselsfradraget skal tilpasses benzin- og dieselprisernes nye virkelighed

Udgivet 8. marts 2022
Benzin- og dieselpriserne er på himmelflugt grundet den globale usikkerhed. Det får formanden for Landdistrikternes Fællesråd til at efterlyse øjeblikkelig politisk handling.

16,39 kroner for en liter blyfri benzin.

Prisen på at tanke bilen står i dag i skærende kontrast til de 12,78 kr. pr. liter, som Skatterådet i efteråret beregnede danskernes kørselsfradrag ud fra. Det får formanden for Landdistrikternes Fællesråd til at efterlyse en indsats, der tager højde for den situation, vi står i, og hjælper de 1,2 millioner danskere, der er afhængige af bilen for blandt andet at komme til og fra arbejde.

– Vi står i en situation, hvor den globale krise rammer danskerne direkte på deres private økonomi. Med så markante prisstigninger på benzin og diesel opfordrer vi derfor til, at befordrings­fradraget reguleres nu og her, så det i højere grad tilpasser sig den virkelighed, vi står i. For de danskere, der er bosat på landet, er der ofte ikke andre reelle muligheder for at komme på arbejde, end at tage bilen. Der er ingen alternativ mulighed med kollektiv trafik, og derfor kræver det en politisk indgriben, siger Steffen Damsgaard.

Derfor foreslår formanden, at politikerne ser på mulighederne for i situationer som denne at kunne regulere det personlige befordrings­fradrag, i daglig tale kørselsfradraget. På den måde kan man sætte ind med en håndsrækning til alle, der kører i arbejdsmæssig regi, og i særdeleshed til de pendlende danskere, der kører mere end 24 kilometer til og fra arbejde. I gennemsnit pendlerne danskerne mere end 44 km pr. dag, og det er i høj grad i landdistrikterne, at distancerne tilbage­lægges.

– Den himmelflugt, som literpriserne har været på allerede to måneder inde i året, risikerer at accelerere yderligere grundet den globale usikkerhed. Derfor opfordrer vi til, at beregningsgrundlaget kan justeres ud fra de reelle omkostninger til benzin, som danskerne er nødsaget til at betale. Det vil kun være rimeligt, da vi ikke kender udsigterne til, at det får en ende, siger Steffen Damsgaard og tilføjer:

– Hvis man agerer politisk nu, kan effekterne nå at sætte ind ved næste kvartalsstart. Derudover kan man politisk i denne særlige situation lave 1-2 yderligere opfølgninger i årets løb.

Den skattefri befordrings­godtgørelse udbetales til danskere, der kører til og fra arbejde og har mere end 24 kilometer på vejene. I 2022 er satsen for kørsel mellem 25 – 120 km til og fra arbejde defineret til 1,98 kr. pr. km. Kører man mere end 120 km. Er satsen kun 0,99 kr. pr. km. Taksten beregnes årligt af Skatterådet, der indtænker de forventede udgifter til kørsel, herunder forsikring, benzin og vedligehold.

Statens takst for kørselsgodtgørelse bør man ved samme lejlighed regulere. I år er taksten højere end sidste år, men baggrunden er også vurderet ud fra en forventet benzinpris på 12,78 kr. pr. liter.

Denne pressemeddelelse er korrigeret efter udsendelse 

1020 680 Landdistrikternes fællesråd
Søg her