Landdistrikter: Fremtidens kollektive transport og mobilitet kalder på flere løsninger

Landdistrikter: Fremtidens kollektive transport og mobilitet kalder på flere løsninger

Udgivet 28. april 2025
Busser og tog er rygraden i den kollektive transport, men det skal suppleres med flere transportformer, såsom flextrafik, taxi, samkørsel og delebiler. Sådan lyder nogle af hovedbudskaberne i nyt udspil fra Landdistrikternes Fællesråd, der viser vejen til bedre mobilitet i hele landet.

Gennem et nyt udspil sætter Landdistrikternes Fællesråd fokus på at sikre sammenhængende og fleksible transportløsninger i hele landet. Det er nødvendigt, for næsten hver fjerde familie i landdistrikterne ejer ikke en bil, og er derfor i høj grad afhængige af en velfungerende kollektiv transport. Det samme gør sig gældende for de ældre såvel som unge, hvor bil ikke er en mulighed.  

– Over de senere år er den kollektive transport i landdistrikterne ofte blevet dyrere og dårligere. Dét er en udvikling, vi gerne vil vende, så vi styrker sammenhængskraften i den kollektive transport og gør det muligt for alle – uanset bopæl – at bo, leve, arbejde og uddanne sig, uden at være afhængig af egen bil, udtaler formand Steffen Damsgaard.

Flere og grønnere løsninger
Udspillet lægger blandt andet vægt på at fremme flere alternative transportløsninger, såsom flextrafik, taxi og delebiler, samt miljøvenlige transportløsninger.

-Det er vigtigt, at vi binder landet bedre sammen gennem den kollektive transport, hvor vi ser på en bred vifte af transportformer. For selvom busser og tog fortsat skal udgøre rygraden i den kollektive transport, så kan bus-på-bestilling, flextrafik samt delebiler og landsbybusser supplere de faste ruter og sikre transportmuligheder og mobilitet til områder, der ikke dækkes af det lokale rutenet og hovednettet.

– Det gælder også transportformer, som understøtter den grønne omstilling og reducerer CO2-udledningen i landdistrikterne, fx el-busser og samkørsel, siger Steffen Damsgaard.

Politisk vilje og investeringer kræves
Landdistrikternes Fællesråd understreger, at der skal politisk vilje og økonomiske investeringer til, for at sikre en bæredygtig og effektiv transport og mobilitet i hele landet.

– Det handler ikke kun om at komme fra A til B. Det handler om livskvalitet for borgere i alle aldre, også de svage befolkningsgrupper, og om at sikre bosætning, erhvervsliv, uddannelse og udvikling i landdistrikterne. Derfor opfordrer vi politikerne til at tage ansvar og sikre de nødvendige investeringer i den kollektive transport i hele landet, så det bliver et reelt alternativ eller supplement til bilen – uanset ens postnummer, afslutter formanden.

De fem pejlemærker for fremtidens mobilitet i landdistrikterne

Udspillet bygger på fem pejlemærker, som bl.a. skal gøre det muligt at komme fra sin landsby og videre med det lokale rutenet og hovednettet, såsom tog- og busforbindelser. Pejlemærkerne er følgende:

  1. Busser og tog bør være rygraden i den kollektive transport regionalt og kommunalt
  2. Kollektiv transport i kombination med supplerende mobilitetsformer
  3. Afstanden til nærmeste skiftepunkt bør maksimalt være 5 km. eller 15 min.
  4. Kollektiv transport bør være lokalt og regionalt forankret
  5. Gennemskuelige og overkommelige priser på kollektiv transport

Med udspillet håber Landdistrikternes Fællesråd at bidrage til en fremtid, hvor det er muligt at bo, leve, arbejde og uddanne sig i hele Danmark uden at være afhængig af egen bil.

Læs udspillet her.

453 680 Landdistrikternes fællesråd
Søg her