Workshoppen fandt sted på Egholm Museum den 22. september 2021.
På Egholm Slot og Museum får drømmene frit løb. Foran de hvidkalkede mure, der står i kontrast til efterårets gyldne blade på træerne, er de logodekorerede biler parkeret side om side på de gamle brosten. Dannebrogsflaget er sat frem på trappen, og efterårsluften er skarp.
I dag skal drømme omsættes til forretning.
Turismeaktører fra området er samlet til den første workshop i React 1.2 projektet, der blev afholdt på Egholm Museum lige ved siden af slottet. Aktørerne skal blive klogere på temaet: Konkurrencedygtige oplevelser. Herunder hvordan de kan optimere deres egen virksomhed og dermed i fællesskab blive ét stort trækplaster, der fremmer turismen på hele Sjælland.
Erhvervshus Sjælland er tovholder for projektet, og dagens vært er Rikke Falck, som har overtaget efter sin far Ole Falck, der har stiftet museet. Rikke bor til daglig på Egholm Slot, og driver både slottet og det museum, som er en smuk historisk ramme for dagens workshop. Under vingerne på det imponerende mørkegrønne Draken fly er der plads til store drømme, tanker og idéer.
Hvor er jeg særligt stærk?
Professor (MSO) Flemming Sørensen fra Roskilde Universitet er en af dagens oplægsholdere, og i dag tager han turismeaktørerne igennem den teoretiske del af arrangementet på jagt efter det, de hver især gør bedst.
– Man kan jo starte med at spørge sig selv: Hvor er jeg særligt stærk? Og hvordan kan jeg indgå i de rette samarbejder og arbejde med den strategiske kommunikation? Det kan man først, når man kender sin egen profil til fingerspidserne, forklarer professoren, hvorefter han sender deltagerne ud i små grupper for at blive klogere på deres egen virksomhed og produkt.
Nye kollegaskaber opstår blandt virksomhederne
Dagens deltagere spænder bredt.
Fra virksomheder som Sommerland Sjælland og Nyvang til B&B, bondegårdsferier, caféer og mindre oplevelsessteder. Alle kommer de med forskellige erfaringer i rygsækken. Nogle synes det er svært at prissætte sig. Andre har problemer med at få hul igennem med markedsføringen. Og så er der dem, der intet problem har med at tiltrække gæster, men mangler dét særlige ekstra i gæsteoplevelsen.
For Henrik Stricker fra BikeTours er det særligt muligheden for at indgå i et stærkt fællesskab, som har fået ham til Egholm i dag:
– Jeg har på fornemmelsen, at alle her føler, vi er i samme båd. Nu ser vi ikke hinanden som konkurrenter, men som ét stort trækplaster for, at turister kan se lidt mere af Sjælland. Så er det jo vores opgave at vise dem, at der ikke er langt fra den ene oplevelse til den anden, forklarer han og fortsætter:
– Det der med, at workshoppen åbner for, at vi lige kan drikke en kop kaffe, er guld værd for det fremtidige samarbejde. Nu ved vi, hvad der rører sig hos hinanden, og så begynder ideerne at pible frem til, hvordan vi kan gøre os attraktive for turister ved at indtænke nye oplevelser sammen med andre virksomheder. Jeg kan jo høre, at mange her omkring bordet har brug for mine cykler, tilføjer han med et smil.
En anden deltager ser hurtigt muligheden for at samle engagementet og viljen til samarbejde ved at sørge for, at der bliver oprettet en facebookgruppe. Et forslag, der møder stor velvilje iblandt deltagerne.
Lyst til at optimere din turisme- og/eller oplevelsesøkonomiske virksomhed?
Har du fået lyst til selv at optimere din virksomhed, kan Erhvervshus Sjælland tilbyde lignende forløb på Lolland-Falster og Møn. Læs mere og tilmeld dig her senest 1. november: https://ehsj.nemtilmeld.dk/308/
Mellem de seks workshops får virksomhederne individuel sparring v/Erhvervshus Sjælland og adgang til værktøjer, der understøtter hjemmesideoptimering.Temaerne for de seks workshops er:
- Workshop 1: Udvikling af konkurrencedygtige oplevelser
- Workshop 2: Den digitale kunderejse
- Workshop 3: Værdiskabelse gennem samarbejde og partnerskaber
- Workshop 4: Sådan gør du din virksomhed mere attraktiv ved at være grøn og klimavenlig
- Workshop 5: Udvikling af fælles oplevelsesprodukter og pop-up-events
- Workshop 6: Åben workshop til aktivering af de værdier, forløbet har givet
Fakta om React 1.2- projektet
React 1.2 står for Resort for Active Costal Tourism og er et dansk-tysk EU-projekt, som har til formål at understøtte virksomheders potentiale for at tiltrække flere turister. Projektet har særlig fokus på natur- og cykeloplevelser plus at understøtte den generelle turismeudvikling i Region Sjælland, Region Syddanmark og den tyske grænseregion.
Virksomheder får hjælp til at nå deres udviklingspotentialer på digitale platforme og til at danne nye netværker, som kan komme turister til gavn og glæde.
Holbæk Kommune, Landdistrikternes Fællesård og Erhvervshus Sjælland er partnere i projektet. På tysk side er partnerne Ostsee – Schleswig-Holstein, Stadt Fehmarn og WFA, Kreis Plön.
Projektet er støttet af Interreg Deutshland Danmark, og er under udvikling indtil udgangen af 2022.