Forestil dig en dagligvarebutik efter lukketid. Kassen er tom, personalet er gået hjem. Alligevel kan du komme ind med dit røde medlemskort, når du mangler mælk til kaffen eller spegepølse til madpakken.
Denne dagligvarefremtid er nært forestående i Coops dagligvarebutikker.
Personalet vil stadig være i butikken, men efter fyraften er kunderne alene tilbage. Derfor kan Dagli’ Brugsen og LokalBrugsen udvide åbningstiderne uden at skulle regne ekstra lønudgifter i budgettet, fortæller Jesper K. Andersen, Formatdirektør, Dagli’Brugsen og LokalBrugsen.
– For os handler det om at bibeholde arbejdspladser ved at skabe mere vækst i de mindste butikker. Får vi ikke mere vækst, kommer flere af vores mindste butikker til at lukke og slukke i fremtiden.
Hos Landdistrikternes Fællesråd modtages Coops tiltag med begejstring.
– Dagligvarebutikken er en livsnerve i landsbyerne og afgørende for at sikre vækst, udvikling og bosætning i hele landet. Det er meget flot af Coop at gå forrest i den digitale udvikling med tanke på at fastholde butikkerne i de danske landsbyer frem for bare at lukke dem ned. Den form for nytænkning har vi i høj grad brug for fremover, siger formand for Landdistrikternes Fællesråd Steffen Damsgaard.
Butiksdøden hærger
I en årrække har butiksdøden hærget de danske landsbyer. De seneste ti år er antallet af butikker i landsbyer med under 2000 indbygger skrumpet med 37 pct. Samtidig er butiksantallet stagneret eller gået frem i byer med flere end 2000 beboere, mens butikkerne har haft en solid fremgang i byer med over 100.000 indbyggere. Her er antallet af butikker steget med 21 pct. de seneste ti år. Det fremgik af tal fra Retail Institute Scandinavia tilbage i 2016.
Og det er blandt andet den udvikling, Coop forsøger at bremse, forklarer Jesper Andersen.
– Der er ingen tvivl om, at vores hovedforretning er at sælge dagligvarer, men vi gør meget andet i de små samfund. Vores butikker er både bank, posthus og bibliotek. Så når den sidste butik lukker i en mindre by, falder byen typisk sammen, siger han og tilføjer:
– De selvbetjente dagligvarebutikker kan forhåbentlig være et redskab til at få folk til at bruge vores butikker lidt mere og huske dem på at handle lokalt.
Mange aktører i de danske landdistrikter bør kigge Coop over nakken, når det kommer til at bruge digitaliseringens potentialer til at skabe vækst og udvikling i de danske landdistrikter, mener formand for Landdistrikternes Fællesråd Steffen Damsgaard:
– Coop viser et godt eksempel for fremtidens landdistriktsudvikling med deres selvbetjente butikker. Digitaliseringen rummer et væld af uforløste potentialer, der kan forandre hele måden, vi tænker landdistriktsudvikling på. Så det er bare med at bevæge sig ind i det digitale laboratorium og komme i gang. Landdistrikternes Fællesråd hjælper gerne til, lyder opfordringen fra Steffen Damsgaard.