Allergivenligt og bæredygtigt ansigtsmaling på Bornholm, et brændevinsdestilleri på Årø samt spiselige skovhaver på Fyn. I dag får danskerne mulighed for at investere i tre lokale iværksættereventyr, når virksomhederne Ailefo, Årø Vingård og Skovhaver.dk skyder deres crowdfunding-kampagner i gang.
Iværksætterne er en del af projektet Crowdfunding i Landdistrikterne, som er et partnerskab bestående af Dansk Iværksætter Forening, Landdistrikternes Fællesråd og Dansk Industri.
Det er smukt, når iværksættere og lokalsamfund kan støtte hinanden og vende udviklingen sammen, mener formanden for Dansk Iværksætter Forening, Peter Kofler, der glæder sig over den store interesse, der er for crowdfunding.
– Indtil videre kan vi konstatere, at iværksætterne står på spring. Vi har fået 60 fantastiske idéer og måtte desværre kun vælge tre. Nu skal vi se, hvor meget lokalsamfundene bakker op. De erfaringer, vi gør os nu, skal spredes ud i alle dele af landet, og politikerne skal selvfølgelig hjælpe med at skubbe på, siger han.
Analyser fra Danmarks Statistik viser, at der er store geografiske forskelle på omfanget af nyetablerede virksomheder. Groft fortalt viser tallene, at jo længere væk man er fra byen, jo færre nye virksomheder bliver der stiftet (Store kommunale forskelle i iværksætteri, DST 2017).
Det er der behov for at ændre på, og en af løsningerne er at sikre mere risikovillig kapital uden for de største byer, mener formanden for Landdistrikternes Fællesråd, Steffen Damsgaard. Og crowdfunding rummer store potentialer som finansieringsform i landdistrikterne, understreger han.
– Lokale iværksættere er med til at sætte et område på landkortet. Bliver virksomheden en succes, kan det give mange afledte effekter i form af øget vækst og nye lokale jobs i flere forskellige brancher og erhverv, f.eks. inden for turisme. At et område oplever denne form for synergi, kan igen bidrage positivt til øget bosætning. Samtidig bygger crowdfunding på en del af landdistrikternes DNA – nemlig, at man tager ejerskab til og ansvar for lokalområdets udvikling, siger han.
I landets største erhvervsorganisation, DI Dansk Industri, ser man store perspektiver i at skabe lokale vækst ved hjælp af crowdfunding.
– I DI har vi en vision om, at Danmark skal være et paradis for iværksættere. Overalt i Danmark – uden for de store byer – ser vi et stærkt sammenhold og en kæmpe opbakning om lokale projekter. Vi har set det, når den lokale brugs eller skole har været truet af lukning. Vi tror på, at den form for opbakning bogstaveligt talt kan udmøntes i kontant opbakning til lokale iværksætterprojekter. Her kan crowdfunding blive en nyttig kanal for folkelige investeringer i lokale projekter med iværksættere, siger politisk direktør Emil Fannikke Kiær, DI.
De tre crowdfundingkampagner går i luften den 5. maj.
Ailefos kampagne ligger på platformen Boomerang og kan ses her. Skovhaver.dk bruger Coop Crowdfunding, og kampagnen kan findes her. Årø Vingård bruger også Coop Crowfunding, og kampagnen kan findes her.
Om projektet:
- Projektet Crowdfunding i Landdistrikterne realiserer tre lokale crowdfunding-kampagner i samarbejde med lokale iværksættere. De tre virksomheder er valgt ud af 60 ansøgere, og deres crowdfunding-kampagner skydes i gang den 5. maj 2021.
- De tre udvalgte virksomheder er: Ailefo på Bornholm, Årø Vingård på Årø samt Skovhaver.dk på Midtfyn.
- Projektet vil fremme iværksætteri i landdistrikterne ved at sætte fokus på crowdfunding som finansieringsmetode og håber på lang sigt at bidrage til bedre kendskab, øgede kompetencer og forbedrede rammevilkår. Derudover ønsker projektet at bidrage til at øge mængden af risikovillig kapital uden for landets største byer. Læs mere om projektet her. https://ivaekst.dk/crowdfunding-i-landdistrikterne.
- Projektet er drevet af organisationerne Dansk Iværksætter Forening, Landdistrikternes Fællesråd og Dansk Industri.
- På baggrund af de lokale kampagner udvikles en række policy-anbefalinger, der overrækkes til det politiske Danmark i november 2021.
- Projektet er bevilget af Erhvervsstyrelsens pulje til crowdfunding, og projektet løber frem til november 2021.