Investér forbrugskronerne med tanke for i morgen

Af Steffen Damsgaard, formand for Landdistrikternes Fællesråd

– Ej, hvor er det dejligt at se jer igen!

Sådan lød det garanteret rundt i mange afkroge af landet i mandags, da butikker atter kunne byde deres kunder indenfor. Rundt i bybilledet kunne jeg konstatere flere steder med hejst flag, ligesom de nypudsede butiksruder var pyntet med tilbudsskilte, og det for mange endnu vigtigere Vi holder åben-skilt.

Til årets officielt første forårsdag skinnede solen, så der var ikke tvivl om glædesværdien i Danmarks delvise genåbning. Og det var på høje tid. Efter to måneder med fuld nedlukning er der efterhånden ikke andet end ekko i butikkers kassebeholdning mange steder. Og det er jeg uendeligt ærgerlig over.

Som formand for Landdistrikternes Fællesråd ved jeg, at det er en glædelig nyhed hver evig eneste gang, en erhvervsdrivende slår sig ned i et landdistrikt og slår dørene op til lidt butiksliv i bybilledet.

For det skaber glæde, ikke kun at kunne handle sine varer lokalt, men at se et fysisk tegn på, at andre kærer sig nok om området til at ville drive virksomhed lige netop hér. Butiksdrivende byder sig til i en kamp om kunder, hvor man er garanteret ikke at vinde på antal, men måske på loyalitet.

Om det så omhandler muligheden for at kunne købe dagligvarer, tøj og sko, apotekervarer, kaffe eller en is på en varm sommerdag, er ikke så afgørende. Når der er liv og samling i bybilledet, stiger hele områdets attraktivitet.

Det ved de alt om i eksempelvis Thy, hvor de som følge af coronanedlukningens konsekvenser har iværksat Thy i Balance, der tager hånd om den hårdest ramte del af butikslivet med inddragelse af lokalt handlende thyboer og den del af erhvervslivet med lidt til overs på lommen.

En idé kunne også være for Christiansborg at finde midler til en statslig pulje, der i visse områder kunne møntes på aktiviteter som musik og kulturoplevelser, når tiden igen er til det, så der er mere end blot gode tilbud i butikkerne, der lokker omsætningen og fællesskabet frem.

For det er ikke bare belejligt og indbydende for et samfund – det er til tider bydende nødvendigt med et driftigt butiksliv på lige fod med adgang til skole og daginstitutioner tæt på. Det er et spørgsmål om udvikling eller afvikling i et område, hvor huspriserne let lader sig påvirke.

Og én konkurs kan sætte gang i en farlig lavine, der kan være svær at stoppe igen.

Derfor er jeg enormt bekymret for vores butiksliv i landdistrikterne, hvor den nære kontakt med kunderne har været i højsædet, og det måske ikke har kunnet betale sig at anlægge en digital strategi for online shopping. Det er trist læsning, at i de to måneders nedlukning har den danske detailhandel blødt kroner svarende til 43 procent mindre omsætning, mens de udenlandske giganter som Boozt, Zalando og Asos har haft kronede dage ifølge tal fra Danmarks Statistik.

Butiksdrivende med udvalgsvarer har ikke kunnet gøre andet end at se til, mens de med accelererende fart blev koblet af forbrugskæden og forsvandt ud af kundernes bevidsthed.

Og selvom man har set kreativiteten folde sig ud hos flere typer butikker med salg via online events, så erstatter det på ingen måde den mistede omsætning, som er konsekvensen ved en fysisk lukket butik.

Det har dog været en torn i øjet på mange butikker og butiksejere, at mens de blev tvangslukket i flere måneder, og handelslivet og gågaden lå øde hen, kunne hypermarkeder og de største supermarkeder få frit lejde til at sælge sko, tøj, bøger, radio/TV, mobiltelefoner, møbler, lamper, isenkræmmer-varer og legetøj. Det flyttede omsætning væk, som ikke kan indhentes, det ændrede folks købsvaner, som tager tid at ændre igen, og endelig så flyttede nedlukningen omsætning fra de mindste handelsbyer til de større byer med de største supermarkeder og hypermarkeder.

Nu, hvor genåbningen så småt er sat i gang, men hvor den fulde genåbning fortsat tegner sig som en svag silhuet i horisonten, bør vi huske på at støtte vores værdsatte nabo, der åbnede en lille tøjbutik i foråret, og allerede nu er blevet ti år ældre at se på.

Dybest set handler det om at investere i det, vi ønsker at bevare. Det skal vi huske hinanden på nu, hvor forårskådheden og feriepengene lokker til forbrug.

Indlægget er bragt hos Danske Kommuner.

Kontaktpersoner

Landdistrikternes Fællesråd
Pakhusvej 3, 1
8382 Hinnerup

Email: mail@landdistrikterne.dk
Tlf. 61 31 36 36

Mandag – torsdag kl. 9.00 – 15.00
Fredag kl. 9.00 – 14.00

Tilmeld dig vores nyhedsmail