Deltagerantallet rundede på et tidspunkt 123, og der var forbløffende kort afstand mellem Tyskland, Lolland-Falster og Sønderborg.
Konferencen om samskabelse og bæredygtig turisme af det dansk-tyske Interreg-projekt TOUR-BO (Tourism Cross-Border) blev d. 28. januar 2021 afviklet digitalt. De mere end 100 deltagere fik set mange forskellige spots af Danmark og Tyskland undervejs fra en livekanal på YouTube præsenteret af projektkonsulent ved Landdistrikternes Fællesråd, Helle Ibsen. Det gennemgående spørgsmål var, hvordan man styrker dialog og samarbejde mellem offentlige og private turismeaktører.
– Det bæredygtige og det nære er i stigende grad i fokus, når turister skal vælge feriedestinationer. De vil helt tæt på den lokale kultur og inddrages i dagligdagen i højere grad end tidligere. Her er det en stor hjælp i arbejdet med nye turismeinitiativer, at vi kan arbejde åbent og nysgerrigt på tværs af offentlige og private forbindelser. Samskabelse handler om at involvere og skabe dialog, og det er noget af det, vi i TOUR-BO arbejder på at styrke for at fremme turismen på tværs, indleder projektkonsulent Helle Ibsen.
Vadehavets store udfordring bliver skyllet ned med champagne
Professor Anne-Mette Hjalager er dagens første oplægsholder, og hun fremhæver Vadehavets tiltag med at udbyde østerssafari. Med afsæt i et konkret problem med en invasiv race har de formået at udvikle en attraktiv turistattraktion, hvor jagten på de delikate østers kombineres med en velkendt og eksotisk aktivitet som en safari. Det er et godt eksempel på at tænke bæredygtigt, mener hun:
– Både samskabelse og turisme er så store emner, at de er lettest at forstå med konkrete eksempler. Man kan godt sige til folk, at de skal adaptere et cirkulært og åbent mindset, men det er ikke så let i praksis. I Vadehavet gør man naturen en tjeneste ved at åbne den for østersinteressede turister. Østers er en invasiv art, der samtidigt er en enormt populær spise, og derfor afholder man østerssafari, hvor turister kan få lov at spise alle de østers, de vil, mens de samtidigt nyder et glas champagne og den unikke natur. Fokus er her på madens og oplevelsens kvalitet – et eksempel på turismeaktørernes fineste opgave, nemlig at sørge for bæredygtigheden gennem eksempelvis markedsundersøgelse, spildkæder og dialog og dermed gøre den attraktiv, siger Anne-Mette Hjalager.
I TOUR-BO arbejdes med udvikling af feriemål, hvor naturen, mad og historier fra lokalområdet, er med til at give ferien værdi. På konferencen kunne turistaktørerne hente inspiration ved at høre om fælles, samskabende initiativer med lokal forankring. Iblandt dagens oplægsholdere var også en håndfuld såkaldte best practice-cases repræsenteret af Mette Boje Madsen for MULD, et fødevarenetværk på Lolland-Falster, Imke Gessinger for Sustainable Partners Network Ostseefjord Schlei, og Julie Hermansen for Tøndermarsk Initiativet.
Etablering af tysk netværk for bæredygtighed
Hos vores tyske naboer er samskabelse og bæredygtig turisme indtænkt i et netværk, her præsenteret af Imke Gessinger. I regionen omkring Østersøen og floden ”Schlei”, der er en 42 kilometer lang fjord med to turistinformationer og flere ansatte, samarbejdes der om den grønne udvikling. Initiativet fik i 2018 tildelt certifikatet som bæredygtig destination, fortæller projektleder Imke Gessinger:
– Netværket kom i stand ved at samle en lang række virksomheder, der skilte sig ud som bæredygtige. Det var alt fra mindre og større virksomheder og aktiviteter som restauranter, sport og fritid til vejboder og lignende. Medlemmerne opsætter nogle bæredygtige mål, som de forpligter sig på at arbejde henimod at opnå. Som partnere får de værktøjer og effekter fra markedsføringen, der bidrager til at skabe en mere vidtrækkende effekt end skulle de agere på egen hånd. Et af det nyeste tiltag er blandt andet udflugtskits, som turisten får i hænderne, med genbrugelige vandflasker, indkøbsnet mv., samt aktivitetskort til bæredygtige partnere. På den måde får gæsten lettere ved at vælge bæredygtigt, og partneren får et større incitament til at satse bæredygtigt.
Om TOUR-BO
Bag konferencen står det dansk-tyske interreg 5A-projekt TOUR-BO, der dækker den nordlige del af Slesvig-Holsten, Region Syddanmark og Region Sjælland. Projektet samler 9 projektpartnere og 26 netværkspartnere fra de to lande om et fælles mål; nemlig at udvikle og fremme bæredygtig turisme i Tyskland og Danmark.
Landdistrikternes Fællesråd er partner i projektet og har udviklet inspirationskataloget og konferencen om samskabelse i samarbejde med Sønderborg Kommune, Kreis Schleswig-Flensburg og WFA – Wirtschaftsförderungsagentur Kreis Plön.
Hele webinaret kan ses på Landdistrikternes Fællesråds YouTube kanal her: https://www.youtube.com/watch?v=ynGpdBHaKZM&feature=youtu.be
Oplægsholdernes præsentationer, TOUR-BO’s udgivelser om emnet samt professor Anne-Mette Hjalagers publikation om forretningsudvikling og innovation, kan findes samlet på et Google Drev her: https://drive.google.com/file/d/1nlgEo3t0lC1rZ-xX4UzPOX_9zc-kz6tE/view?usp=sharing