Landdistrikternes Fællesråd oplever stor medlemsfremgang og kan nu byde velkommen til Brancheforeningen af Danske Distributionsvirksomheder.
Formand for Brancheforeningen af Danske Distributionsvirksomheder Lasse Ingemann Brodt udtaler:
– Vi ved, at både ugeaviser og reklamer er med til at holde Danmarks lokale handlende i live. Det er i annoncer i ugeaviserne og omdeling af reklamer, der gør det muligt for de lokale i landdistrikterne at få markedsført sig overfor kunderne i området. Og det er ofte de lokale ugeaviser der fortæller om hvad der foregår i byen af både kulturelle og politiske begivenheder. Landdistrikternes Fællesråd tager ansvar for at bevare Danmarks lokale handlende og sikre lokal puls i landdistrikterne. Det glæder vi os til at være en del af.
Brancheforeningen af Danske Distributionsvirksomheder har bl.a. FK Distribution A/S, Sjællandske Medier A/S, Nordjyske Distribution A/S, Skive Folkeblad, Bornholms Tidende og Samdi A/S som medlemmer.
Det nye medlem glæder formanden for Landdistrikternes Fællesråd, Steffen Damsgaard.
– De lokale ugeaviser og tilbudsaviser spiller en væsentlig rolle for butikslivet og sammenhængskraften i de danske landdistrikter og lokalsamfund. Derfor glæder det mig at kunne byde Brancheforeningen af Danske Distributionsvirksomheder velkommen som medlem i Landdistrikternes Fællesråd.
– Lokalaviserne bliver distribueret sammen med tilbudsaviser. Den samdistribution sikrer, at lokalaviserne kan komme ud til alle husstande i lokalområdet, til en pris de kan betale. Forsvinder tilbudsaviserne, bliver prisen for omdeling af lokalaviser alt for høj. Det vil i mange tilfælde fjerne eksistensgrundlaget for den lokale ugeavis, hvilket vil være katastrofalt for lokalavisens funktion som informations- og nyhedsplatform samt lokaldemokratisk talerør, siger landdistriktsformanden og fortsætter:
– Detailhandlen har desuden gavn af muligheden for at kunne udgive fysiske tilbudsaviser helt lokalt. Derfor har vi en fælles sag for at sikre “nej-tak”-ordningen, som betyder at borgerne aktivt kan fravælge omdeling af tilbudsaviser, og at ordningen ikke erstattes af en ny “Ja tak”-ordning, som vil ramme hårdt.
Landdistrikternes Fællesråd var allerede tidligere på året medunderskriver på et fælles brev om konsekvenserne ved en Nej tak-ordning. Brevet blev sendt til erhvervsminister Simon Kollerup (S) sammen med Dansk Erhverv, Danske Medier, Kreakom, HK Privat, Grakom, ISOBRO, AOF, FOF, DSK, Fora, Dansk Detail, LOF, Dansk Ejendomsmæglerforening, DOF og Brancheforeningen af Danske Distributionsvirksomheder.
Som Danmarks overordnede landdistriktsorganisation indsamler, deler og kommunikerer Landdistrikternes Fællesråd viden og erfaringer til gavn for landdistrikter og yderområder. Derudover afholder rådet løbende arrangementer, møder og netværksaktiviteter for medlemmer og aktører, som beskæftiger sig med området.